Har du isninger i tænderne?

Et voldsomt jag! Skarpe og hurtige smerter. Isninger i tænderne er aldrig sjove. Selvom smerterne, der er forbundet med isninger i tænderne, som regel er kortvarige, er de voldsomme. Derfor er det også yderst ubehageligt, når de pludselige og uventede isninger opstår.

Hvorfor får man isninger i tænderne?

Når vi spiser og drikker, kommer vores tænder i tæt kontakt med de ting, vi kommer indenbords. De fleste gange er det en nydelse, men måske har du oplevet, at du ved indtag af noget sødt, surt, koldt eller varmt oplever ubehag i stedet for velbehag.  Dette kan skyldes, at du har isninger i tænderne.

Isninger i tænderne kan opstå som følge af et hul, en dårlig fyldning eller en revne i en tand. Det er heller ikke ualmindeligt, at isninger opstår som konsekvens af, at du har børstet dine tænder for hårdt og dermed har blottet en eller flere tandhalse.

Mange mennesker oplever at have isninger i tænderne i mere eller mindre udbredt grad. Dog er der ingen tvivl om, at uanset hvor ofte du oplever denne jagende smerte, er det aldrig rart. Som med andre former for ubehag gælder det, at hvis du ofte har ondt i tænderne, bør du få det undersøgt. Isninger i tænderne kan umiddelbart virke som en lille ting, men hos Tandlægerne på Skt. Anne Plads tager vi alle smerter seriøst, således at vi sammen kan finde en måde, hvorpå vi kan mindske dine smerter i forbindelse med isninger.

Gode råd til dig

Hvis dine isninger i tænderne blot opstår engang imellem, og hvis du har fået af vide hos tandlægen, at smerterne ikke kræver konkret behandling, er der alligevel en række forholdsregler, du kan tage dig. Ønsker du at forebygge isninger i tænderne, er det først og fremmest en god idé at undgå et stort indtag af syreholdige mad- og drikkevarer. Derudover kan du med fordel børste dine tænder i en tandpasta uden for meget slibemiddel, men til gengæld gerne med et højt flourindhold. Så er du godt sikret mod isninger i tænderne.

Tandlægeselskabet Karen Juel Nissen ApS
Skt. Anne Plads 2, 2