Ved du hvordan rygning påvirker din tandsundhed?

Vi lever i en oplyst tidsalder, og derfor er det ikke muligt at ryge uden at være opmærksom på denne handlings sundhedsmæssige effekter. Rygere bliver konstant konfronteret med skræmmebilleder af kulsorte lunger eller ulækre kræftbylder, men noget de fleste glemmer at tænke på, er hvordan rygningen påviker deres mund- og tandsundhed.

Æstetiske påvirkninger

Røgens synlige effekter viser sig hurtigt i form af misfarvninger på tænderne. Rygning giver mørke belægninger på tænderne, som ikke kan fjernes ved hjælp af tandbørstning. Misfarvningen er langt værre end den der fremkommer ved indtag af rødvin, te og kaffe, og som ryger vil du opleve, at dine tænder bliver brune/gullige i en langt tidligere alder end hos ikke-rygere.

Sundhedsmæssige påvirkninger

Udover at man får grimme, misfarvede tænder, som langsomt løsner sig og falder ud, har rygning også nogle meget alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser. Tobaksrygning er fx den førende årsag til kræft i mundhulen, en meget smertefuld kræftform der viser sig ved sår og blærer i munden, samt smerter og generelt synkebesvær.

Derudover har rygere mere end dobbelt så stor risiko for at udvikle paradentose end ikke-rygere. Paradentose er omfattende tandkødsbetændelse, der har spredt sig hele vejen ned til det dybereliggende væv, hvilket i sidste ende kan føre til tab af tænder.

Stop med at ryge i dag

Rygning har altså både kosmetiske og sundhedsmæssige konsekvenser, hvilket forhåbentligt kan motivere til at kvitte tobakken én gang for alle, hvad end der er tale om cigaretter, cigarer eller snus. Stopper man med at ryge, vil man efter en årrække have mindsket risikoen for mund- og tandsygdomme, men de misfarvninger man har reddet sig kan desværre ikke fjernes på naturlig vis og må i slemme tilfælde fjernes ved hjælp af professionel tandblegning.

Hos Tandlægerne Skt. Anne plads tager vi os gerne tid til at forklare dig, præcis hvorfor du skal stoppe med at ryge. Vi rådgiver mange rygere hver dag, som har fået deres mund- og tandsundhed spoleret, pga. den tobak de dagligt har udsat deres system for. Vi ved af erfaring at jo før du stopper med at ryge jo bedre, og vi hjælper dig gerne med at tage initiativ til et varigt rygestop, så din mund- og tandsundhed langsomt kan opbygge sig selv igen.