Tandlægeangst


Gode råd til håndtering af tandlægeangst.

Hos Tandlægerne på Skt. Anne Plads har vi fokus på, at mange af vores patienter føler ubehag i forbindelse med at skulle til tandlæge. Ca. 10 % af den danske befolkning lider af tandlægeskræk, også kaldet odontofobi, og omkring 30% er nervøse eller bange for at få udført tandbehandling.

Den hyppigste årsag til angst for tandbehandling er, at man har haft en smertefuld oplevelse hos en tidligere tandlæge.

Tandlægeangst kan i værste tilfælde resultere i, at man kommer ind i en ond cirkel, hvor man undgår at komme til regelmæssige tandeftersyn og behandling hos tandlægen. Dette kan på sigt medføre dårlige tænder og smerter.

Behandling og forebyggelse

Behandling og forebyggelse af tandlægeangst bygger på et fortroligt samspil mellem patient og tandlæge.

Derfor bestræber vi os på fra start til slut at give dig en så positiv oplevelse som muligt. Vi tager os god tid til at svare på de spørgsmål, du måtte have, og vi sørger for at give en grundig forklaring på, hvad der skal ske samt, hvad vi foretager os. Tingene bliver taget i dit tempo, og vi fortsætter først, når du føler dig tryg. Derfor kan det også være oplagt, hvis du som ny patient kommer til en samtale hos os, hvor vi taler din behandling igennem og du får sat ord på din angst.

Uanset behandling, foregår alt smertefrit. Der er ingen behandlinger, der behøver at være forbundet med smerter. Vi har både tiden, roen og ikke mindst kompetencen til at lægge en effektiv og smertefri lokalbedøvelse.

Husk det er en rigtig god idé at gøre opmærksom på din tandlægeangst, når du booker en tid. På den måde har vi mulighed for at tage særligt hensyn, når du kommer på klinikken.

10 gode råd.

  1. For det første skal du erkende din angst og ikke gemme den af vejen. Det er ikke flovt at være bange. Der er mange, der har det på samme måde som dig.
  2. Vælg en tandlæge du har sympati for – og som har forstand på behandling af mennesker med angst for tandbehandling. Fortæl, hvorfor du er bange, og hvad du er bange for.
  3. Medbring gerne musik til tandbehandlingen. Det kan være speciel musik til afspænding eller bare din egen musik, som du bliver afslappet af at lytte til.
  4. Mød altid veludhvilet og afstresset op til behandling. Vælg helst behandlingstider om formiddagen og kom i lidt god tid (5-10 minutter før). På den måde går du ikke og opbygger din angst over en hel dag.
  5. Få regelmæssige og hyppige konsultationer. I starten helst hver tredje måned, så du kommer ind i en god rytme. Overhold mødetidspunkterne fra gang til gang og meld ikke afbud – det forværrer angsten.
  6. Stil krav til tandlægen. Lav en aftale om, hvad behandlingen skal omfatte, og hvordan den skal forløbe.
  7. Sørg for at få de pauser under behandlingen, som du behøver. Fortæl tandlægen, hvis du er/bliver bange, og hvis det gør ondt.
  8. Hvis det gør ondt så bed om en lokalbedøvelse. Det kan også være nødvendigt at få et beroligende middel inden behandlingen.
  9. For nogle mennesker kan det være en hjælp at følge med i behandlingen. Du kan derfor godt bede tandlægen om et håndspejl, hvis du gerne vil se, hvad der bliver lavet.
  10. Spørg altid, hvis der er noget i behandlingen, du ikke forstår, eller noget du vil vide nærmere besked om.

Læs mere på:

Jeg har ikke været til tandlæge i lang tid >>

Effektiv behandling i trygge rammer
- til en fair pris!