Paradentose

Hvad er paradentose?

Paradentose er en meget udbredt tandsygdom i tændernes støttevæv. De fleste danskere vil blive ramt af paradentose på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det er dog ikke alle, der finder ud af det, før det er for sent, da tilstanden sjældent giver alvorlige symptomer før sent i sygdomsforløbet. Hos Tandlægerne på Skt. Anne plads er det en del af den regelmæssige undersøgelse, at vi kontrollere om du har tegn på paradentose.

Paradentose er alvorlig tandkødsbetændelse, der har bredt sig ned til tandroden. Dette resulterer i tab af rodhindefibre samt en nedbrydning af kæbeknoglen, så tandkødslommen omkring tanden langsomt bliver dybere og dermed giver farlige bakterier frit spil. Uden behandling vil tænderne med tiden blive løse og til sidst falde ud – et scenarie vi alle gerne vil undgå.

Hvad er symptomerne på paradentose?

Som nævnt før, kan man let gå rundt med paradentose i lang tid, før man bliver klar over, at man er ramt at denne fremskredne form for tandkødsbetændelse. Det nytter ikke noget, at vente med at gå til tandlægen til man oplever voldsomme smerter. Kun ved hjælp af regelmæssige tjek hos tandlægen, hvor du får målt dine tandlommers dybde, kan du være helt sikker på, at dine tænder ikke er i fare for at blive løse og falde ud.

Døjer du med dårlig ånde, blødende tandkød eller løse tænder bør du omgående bestille tid hos tandlægen, da dette kan være tegn på paradentose.

Sådan forebygger du paradentose

Hvis man vil forebygge paradentose er det vigtigt, at man gør sig umage med den daglige rengøring af mund og tænder. Paradentose opstår oftest i de bagerste kindtænder, da disse er svære at nå med en almindelig tandbørste. Derfor er det også nødvendigt, at bruge mellemrumsbørster, tandtråd og tandstikkere, så man får fjernet alle bakterier og dermed mindsker risikoen for tandkødsbetændelse.

Sådan behandler vi paradentose hos Tandlægerne ved Skt. Anne Plads

Når du besøger Tandlægerne på Skt. Anne Plads, undersøger vi altid dine tænder for tegn på forandringer i tandkødet, så vi kan behandle og forebygge problemer. Undersøgelsen foregår ved, at vi måler tandkødslommernes dybde – en såkaldt pochemåling. Hvis der er tale om alvorlig paradentose, vil lommerne være dybe, og tanden vil derfor være i fare for at blive løs og falde ud.

Hvis der er tale om en mild form for tandkødsbetændelse, kan behandlingen foregå ved en almindelig tandrensning og instruktion i bedre renhold af tænderne. Er der tale om alvorlig paradentose,skal der igangsættes en paradontosebehandling med en dybdegående rensning af tandkødslommerne og laves et behandlingsforløb, så du igen kan få et sundt tandkød og støttevæv for dine tænder.

Efter et vellykket paradentosebehandlingsforløb vil det sunde tandkød være genoprettet. Har man èn gang haft paradentose er der en øget risiko for, at det vil komme igen. Det er derfor vigtigt, at man er omhyggelig med mundhygiejnen, stopper med at ryge og jævnligt får foretaget paradentoseeftersyn hos tandlægen.