Caries

Hvad er caries?

Caries, i hverdagssprog ‘huller i tænderne’, er en af de mest udbredte tandsygdomme i verden. Helt op til 98% af verdens befolkning lider af caries, og sygdommen rammer både store som små.

Det farlige ved caries er, at sygdommen let kan gå ubemærket hen.  Symptomerne er ikke altid mærkbare, hvilket desværre betyder, at mange udvikler huller i tænderne, der kunne have været forebygget ved tandlægehjælp.

Hvorfor opstår caries?

Caries opstår som resultat af dårlig mund- og tandhygiejne. Hvis man ikke sørger for jævnligt at børste tænder og bruge tandtråd, vil der sætte sig madrester og bakteriebelægninger på tænderne. Bakterierne omdanner sukker til syre. Denne syredannelse begynder langsomt at ætse tændernes overflade, også kaldet emaljen, hvilket på sigt fører til huller i tænderne.

Hvis hullerne ikke bliver behandlet, kan bakterierne sprede sig hele vejen ned til nerven, så en smertefuld rodbehandling af tanden bliver nødvendig.

Hvad kan man gøre for at forebygge caries?

Det bedste våben i kampen mod caries er daglig rengøring af tænder og mund. Det er vigtigt, at man gør det til en god vane at børste tænder med fluortandpasta to gange om dagen i to minutter pr. gang, at bruge tandtråd og tandstikkere samt jævnligt at gå til tjek hos tandlægen.

Opdager man cariesangrebet på et tidligt stadie, er det muligt at udbedre situationen ved at intensivere fokusset på mundhygiejnen, omlægge kostplanen til at omfatte mindre sukker, samt at modtage fluorbehandlinger hos tandlægen. Opdager man først cariesangrebet på et senere tidspunkt, er det dog oftest nødvendigt at fjerne det beskadiget tandvæv og erstatte med en fyldning.

Sådan behandler vi caries hos Tandlægerne på Skt. Anne Plads

Ved huller af betydelig størrelse, der truer med at ødelægge tanden helt, er det nødvendigt med en fyldning, så tanden kan genvinde sin oprindelige æstetik, form og funktion. I dag benyttes plast som det primære fyldningsmateriale. Det er et lovkrav fra Sundhedsstyrelsen at danske tandlæger bruger plast som fyldningsmateriale, da det er det bedste materiale på markedet til formålet samt et miljørigtigt valg.

Plasten vi benytter os af er tandfarvet og giver derfor et kosmetisk flot resultat, som er meget efterspurgt. Hos Tandlægerne på Skt. Anne Plads fremstiller vi plastfyldninger, så tanden efter behandling fremstår helt naturtro. Se eksempler på vores plastbehandlinger på vores facebookside.

Caries er utrolig udbredt, men hvis du blot sørger for at opretholde en sund mundhygiejne ved daglig tandbørstning, brug af tandtråd samt regelmæssige tjek hos tandlægen, har du gjort meget for at forebygge huller i tænderne.