Akut tandhjælp

Ved akut brug for tandlægehjælp kontakt da klinikken med det samme. Vi tilbyder smertelindrende behandling samme dag. Da der kan forekomme ventetid, anbefaler vi, at man ringer hurtigst muligt.

Ring: 66 12 86 95

Gode råd, hvis uheldet er ude

• Tandpine:
Hvis tandpinen er vedvarende, rens da munden med vand. Forsøg desuden rensning med tandtråd, da årsagerne kan være madrester mellem tænderne. Hvis tandpinen er vedvarende, skal du opsøge tandlæge.
  • Knækket/brækket tand:
Henvend dig til en tandlæge hurtigst muligt. Rens området med vand for at fjerne snavs/skidt. Et koldt omslag vil dæmpe evt. hævelse. Husk at gemme tanden eller fligen af tanden fugtigt (evt. mælk/vand), og medbring den til tandlægen.
  • Udslået, løse/skæve tænder:
MÅ IKKE sættes på plads, da dette skal gøres af en tandlæge. Det anbefales at opbevare en udslået tand i munden, i mælk eller i sterilt fysiologisk saltvand og opsøge tandlæge hurtigst muligt.
  • Brud på kæben:
Undgå at bevæge kæben. Opsøg skadestue. Brug koldt omslag til at dæmpe smerten.
  • Bid i tunge eller læbe:
Brug en ren klud som kompres på området, hårdt vedvarende pres stopper blødningen. Reducer hævelsen med et koldt omslag. Hvis blødningen ikke stopper, bør du opsøge tandlæge eller skadestue.

Uden for klinikkens åbningstid henvises til Tandlægevagten:

Tandlægevagten i Region Syddanmark

Heden 7 – 3. sal,
Tlf.: 65 41 45 51

Åbningstider:
Lørdag, søn- og helligdage.
Telefonen er åbent fra kl. 9.00-12.00.
Behandling foregår i tidsrummet 10.00-12.00.